Vind je het FNV WerktijdenLab een goed plan? Wordt dan sponsor van het Lab! Als tegenprestatie krijg je een nieuwsbrief over de voortgang en exclusieve toegang tot de testomgeving van het Lab. Hoe meer sponsors hoe groter de kans op dat het Lab daadwerkelijk van start gaat. Stuur een mail naar arbeidstijden@gmail.com met de tekst "Ik steun het Lab"
Stand per 10 december: 15 steunbetuigingen.
Een korte presentatie van het FNV WerktijdenLab kun je hier downloaden
Stand per 10 december: 15 steunbetuigingen.
Een korte presentatie van het FNV WerktijdenLab kun je hier downloaden
Kader- en OR-leden, vakbondsbestuurders en (nieuwe) leden van de vakbeweging krijgen in hun dagelijkse praktijk steeds vaker te maken met vraagstukken over de vormgeving van werktijden en roosters. Hoe bedenken we werktijden die veilig en gezond zijn en de vitaliteit van werknemers bevorderen?
De antwoorden worden steeds complexer. Er moet rekening gehouden worden met vergrijzing en ontgroening. De werktijden moeten levensfasebewust en flexibel zijn. En werknemers willen meer zeggenschap krijgen over de indeling van hun werktijden.
Het beschikken over adequate kennis, expertise en procesvaardigheden wordt voor vakbondsleden en - bestuurders steeds urgenter. Het werktijdenlab voorziet in deze behoefte. Men kan er antwoord op vragen vinden, business cases en instrumenten om de eigen praktijk in kaart te brengen (eventueel samen met anderen). En het is mogelijk om te trainen op proces en inhoud bij de vormgeving van werktijden. Het Lab ontsluit kennis over de vormgeving van werktijden op een manier die praktische rooster- en werktijdencompetenties van deelnemers versterkt.
Ter illustratie hebben de bedenkers een demoversie ontwikkeld waarin zichtbaar wordt hoe het Lab zou kunnen werken. Het werktijdenlab bevat een "wolk" van inleidingen, filmpjes, verdiepende artikelen, PowerPoints, en leeropdrachten. Als deelnemer kun je vragen stellen aan deze wolk van informatie. Door middel van een slim algoritme selecteert het werktijdenlab de relevante onderdelen en zet een leerprogramma voor je klaar. In een ruwe demo hebben we het leerprogramma klaar gezet voor de vragen "Wat is roosterergonomie?" en "Hoe kun je een drieploegendienst verbeteren"
Het betreft een demo op een platform met een beperkte functionaliteit en we hebben er slechts een paar uur ontwikkelingstijd ingestoken. Wat je terug kan vinden onder de link is dus meer een illustratie van de werking van het werktijdenlab.
Deze demo richt zich op roosterergonomie en drieploegendienst. Hieronder zijn de verschillende lessen en onderdelen samengevat. Door te klikken kom je bij het onderdeel terecht. Elke pagina heeft onderaan een homeknop om weer terug te komen op deze beginpagina
NAVIGATIE:
Les 1: De theorie.
1.1 De biologische klok (klik)
1.2 De gevolgen van de verstoring van de biologische klok (klik)
1.3 Specifieke problemen; Slapen (klik)
1.4 Specifieke problemen: Maag- en darmklachten (klik)
Les 2: De oplossingen.
2.1 Wat kun je eraan doen (klik)
2.2 Roosterergonomie om het rooster te verbeteren (klik)
Les 3: De Opdracht.
3.1 Zwaarte van de verschillende roosterkenmerken (klik)
3.2 Leeropdrachten roosterkenmerken schatten en toepassen op een drie ploegendienst (klik)
Les 4: Casebeschrijving
4.1 Hoe kun je een drie ploegendienst verbeteren? (klik)